جشنواره ای به نام انجیر به کام دیگران
ارتباط با ما دربارۀ ما پیوندها نسخه موبايل RSS آرشيو \
چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸
کد خبر: 148416 تاریخ انتشار:۲۷ مرداد ۱۳۹۸؛ ساعت ۱۲:۱۴ تعداد بازدید:74 بازدید

جشنواره ای به نام انجیر به کام دیگران

در مازندران چند سالی است که مسئولان شهر گلوگاه با برگزاری جشنواره انجیر در این زمان از سال سعی در به معرض نمایش گذاشتن قابلیت های این شهرستان در تولید انجیر را دارند.

به گزارش گلوگاه ما به نقل از سایت عبارت : با آغاز فصل تابستان و رسیدن روز های گرم مرداد کم کم شاهد ورود میوه ی پر طرفدار انجیر به بازار هستیم .

در مازندران چند سالی است که مسئولان شهر گلوگاه با برگزاری جشنواره انجیر در این زمان از سال سعی در به معرض نمایش گذاشتن قابلیت های این شهرستان در تولید انجیر را دارند.

اما آیا به واقع هدف از برگزاری این جشنواره توسعه اقتصادی و برند سازی در زمینه  ی تولید انجیر در گلوگاه است یا بعد از گذشت شش دوره از عمر این جشنواره رسالت آن به فراموشی سپرده شده و مانند دیگر جشنواره های با موضوع تولیدات کشاورزی در استان تنها فایده ی آن ثبت یک برگذاری  جشنواره در پرونده کاری دست اندرکاران و مسئولان شهرستان میباشد؟

گلوگاه شرقی ترین شهرستان در استان مازندران است و در همسایگی استان گلستان قرار دارد ، در این شهرستان ۱۱۵ هکتار باغ انجیر وجود دارد که ۸۵ هکتار بارور و ۳۵ هکتار نا بارور است. سابقه کشت انجیر در گلوگاه به ۲۵۰۰ سال میرسد که به صورت تک درخت بوده است، و هم اکنون ۳ تا ۴ هزار تک درخت انجیر در گلوگاه وجود دارد.

با توجه به این که اکنون بزرگترین نهالستان انجیر ایران در زمینی به مساحت ۵ هکتار توسط اسلام ایران نژاد فرزند علی اکبر ایران نژاد پدر انجیر ایران در گلوگاه پایه ریزی شده است می توان گفت انجیر با توسعه در باغات به منبعی برای اشتغال در این شهر تبدیل شده است.

جشنواره انجیر گلوگاه که چند سالی است به جشنواره مرغوب ترین انجیر ایران هم شناخته می شود به نظر باید محل مناسبی برای طرفداران این میوه ی تابستانی باشد اما به محض ورود به ساحل دریای آرام گلوگاه محل برگزاری این جشنواره تنها موضوع جالبی که ذهن بازدید کنندگان را به خود مشغول می کند عدم وجود محصولی است که جشنواره با آن نام برگزار شده!

به گفته ی ترابی دبیر ششمین جشنواره انجیر گلوگاه تعداد ۹۰ غرفه در جشنواره  ی امسال فعالیت میکنند ،هرچند که طبق مشاهدات عینی ما مجموع غرفه های فعال تعدادی به مراتب کمتر بود اما جدا از این مسئله تعداد غرفه هایی که انجیر یا فراورده های مرتبط با آن را ارائه میکردند به زحمت به ۵ غرفه میرسید!!

متاسفانه شاید بتوان گفت در جشنواره ی انجیر کمتر از بازار های محلی انجیر یافت می شد و بقیه ی غرفه ها طبق روال اکثر جشنواره های این سال های ما پر شده بود از محصولاتی بی ربط و نا مربوط مثل عسل ،ارده ، ترشی ، گل و گیاه و محصولاتی دیگر بدون همخوانی با موضوع جشنواره که تنها منافع اقتصادی برگزار کنندگان را تامین میکند.

یک خانم غرفه دار در گفت و گو با خبرنگار عبارت دلایل حضور کمرنگ انجیر و محصولات مرتبط با آن در این جشنواره را اینگونه بیان کرد: با توجه به بالا رفتن قیمت انجیر اکثر باغداران به صورت مستقیم میوه هایشان را کنار خیابان می فروشند و دیگر کسی حاضر نیست به ما انجیر خوب با قیمت مناسب بدهد تا ما به جشنواره بیاوریم میگویند ، امروز کسی آمد و گفت من کیلویی ۱۲ هزار تومان به تو می فروشم ۳جعبه هم برایم فرستاد اما پس فرستادم، قبول نکردم چون اینجا کسی بیشتر از این قیمت انجیر را نمی خرد آنها هم میگویند کنار خیابان ۱۶ هزار تومان می فروشیم و برایمان به صرفه تر است.

او در پاسخ به این سوال که چرا باغداران خودشان به صورت مستقیم در جشنواره شرکت نمی کنند گفت: امسال یک میلیون تومان برای اجاره ی غرفه پول دادیم و برای باغدار ها شاید معقول نباشد که این هزینه را انجام بدهند . وی میزان مشارکت فروشندگان انجیر را نسبت به سال گذشته کمتر عنوان کرد اما امیدوار بود در چند روز باقی مانده جشنواره وضعیت بهتری پیدا کند.

متاسفانه با وجود تولید انبوه انجیر در این شهرستان کوچک هنوز آنطور که باید به صنایع تبدیلی و فراورده های آن توجه نشده. می شود با توجه ویژه به این صنعت از محصولات انجیر نه تنها در تابستان بلکه در طول سال استفاده کرد و همچنین ارزش افزوده و سود خوبی برای کشاورزان و صنعت گران و توزیع کنندگان این محصول با ارزش ایجاد نمود.

یکی از بازدید کنندگان جشنواره در گفت و گو با خبرنگار عبارت در رابطه با میزان رضایت از جشنواره ی امسال گفت: با توجه به وضعیت آب و هوایی استان در ماه های گذشته و به خصوص بارندگی های همین چند هفته اخیر کمی از کیفیت انجیر کاسته شده است.

وی با اشاره به این که انتظارات از این جشنواره بالا است گفت: از مسئولان می خواهم که علاوه بر برگذاری این جشنواره به مسائل مهمی مثل ساماندهی صنایع وابسته به این محصول مانند بسته بندی برای جلب مشتری و حفظ کیفیت این میوه غافل نشوند.

این بازدید کننده ی جوان همچنین در اشاره به نکات مثبت جشنواره ی امسال اظهار کرد: علامت گذاری ها در طول مسیر برای راهنمایی مراجعین نسبت به پارسال بهتر بوده و مکان بهتری را برای برپایی این جشنواره انتخاب کرده اند.

ترابی دبیر جشنواره ی انجیر گلوگاه پیش تر در مصاحبه ای معرفی توانمندی شهرستان گلوگاه، جذب گردشگر و جذب سرمایه گذار صنایع تبدیلی را از اهداف مهم این جشنواره عنوان کرده بود .

وی با اشاره به حضور سفیران گردشگری در جشنواره امسال گفت: این سفیران با حضور در شهر های بزرگ ایران مانند تهران و اصفهان اقدام به معرفی انجیر گلوگاه و اخبار این جشنواره میکنند.

به گزارش عبارت پیش بینی تولید انجیر گلوگاه در سال جاری ۶۵۰ تن است که از باغات انجیر بارور برداشت می شود و برای حدود یکهزار نفر در طول دو ماه اشتغال ایجاد میکند . امیدواریم با برگذاری هرچه بهتر و صحیح تر این جشنواره به اهداف مسئولان برگذاری آن نزدیک شویم و دیگر شاهد غرفه های خالی یا نا مرتبط با این محصول در جشنواره ی انجیر گلوگاه نباشیم.



تگ های مطلب :

نظرتان را بنویسید

 

 

 

 




گلوگاه ما